Mijn favoriete manier om de dag te beginnen, is met een groentesapje. Ik sla geen ochtend meer over zonder sapje. Je krijgt in een keer een enorme shot vitaminen binnen, daar valt niet tegenop te eten. Om onderstaande sap te maken heb je wel een sapcentrifuge of een slow juicer nodig.

sapje

Dit stop je er in:

2 stengels bleekselderij
½ granny smith appel
stukje verse gember
½ citroen
½ komkommer
½ krop romaine sla

Wat geeft deze sap je?

Naast heel veel vitaminen en minderalen, heeft dit sapje ook een detoxerende werking. Het heeft een stimulerende werking op lever, nieren, longen en darmen. Het eten of drinken van de voedingsmiddelen in deze sap helpen om ons lichaam te ongiften, oftewel te ontdoen van afvalstoffen. Met dit sapje voed je dus je lichaam en je houdt tegelijkertijd een schoonmaak! Is er een beter begin van de dag?

Wat zit er dan in?

Citroen bevat veel vitamine C en helpt het zuurstof- en calciumgehalte van de lever herstellen. Hierdoor verbetert de stofwisseling en dat helpt weer om je darmen schoon te houden.

In alle groene groente zit chlorofyl. Donkergroene bladgroenten bevatten de meeste chlorofyl. Chlorofyl helpt ons bloed te zuiveren van toxines, zuivert de levert, stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen, bevordert ons imuumsysteem. Chlorofyl geeft energie en verbetert ook je stofwisseling, dat helpt je weer bij het afvallen.

Chlorofyl kampioen

Spinazie is de chlorofyl kampioen, met ongeveer 300-600 gram miligram chlorofyl per 100 gram. Ter vergelijking, de groene olijf bevat 30 miligram met 100 gram. Wanneer we groene groente koken, bakken of stomen, gaat veel chlorofyl verloren. Daarom kun je ze het beste rauw eten of er een sapje van maken.

Komkommer en bleekselderij zijn dan geen bladgroenten, maar wel groen. Ze helpen je lichaam van gifstoffen te ondtoen en stimuleren de stoelgang. En dan gember. Wat is er niet goed aan gember? Gember is het antwoord op alles. Nou ja, bijna alles. Gember bevat zoveel bouwstoffen en vitamines dat het tal van klachten kan verminderen en zelfs verhelpen.
Gember bevat enzymenen die de stoelgang bevorderen. Last van opgeblazen buik? Probeer gember. Gember zorgt voor meer speekselaanmaak, wat helpt om voedsel beter te verteren. Wil je afvallen? Probeer gember. Ook hebben mensen met migraine baat bij gember. Mensen die regelmatig gember eten hebben minder snel last van migraine. Gember is op z’n minst het proberen waard.

In gember zitten de vitaminen B1, B2, B6 en vitamine C. De minderalen in gember zijn natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink. De bouwstoffen van gember zijn gingerol, shogaol en zingiberene. Ik begrijp dat je nu misschien afhaakt, maar dit zijn stoffen met antioxidante eigenschappen en helpen je lichaam beschermen tegen hart- en vaatziekte en kanker. En ja, alle hulp om mijn llichaam gezond te houden, zet ik in!

En nog een ding, het is lekker! Althans, ik vind het lekker. In het begin is het misschien even wennen, maar ik vind het nu ECHT lekker. En als je het niet lekker vindt, bedenk dan dat het verschrikkelijk gezond is!


A little more about Jolien...


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *